تجلیل از نودو یکمین سالروز استرداد استقلال افغانستان
هیات رهبری خانه ُ فرهنگی مولانا هیات رهبری خانه ُ فرهنگی مولانا

محفل قدردانی از جناب الحاج محمد کبیر" نورزی" یکتن از مشروطه خواهان دوره اما نیه و تجلیل از نودو یکمین سالروز استرداد استقلال افغانستان  عزیز در خانهُ فرهنگی "مولانا " شهرونکوور کانادا .

 

شام شنبه بیست و یکم ماه جاری  بعد از یک وقفه کوتاه تابستانی ، دوستان ، علاقمندان و فرهنگیان در خانهُ فرهنگی" مولانا" شهر ونکوور  بار دگر گرد هم آمده و بدور چراغ این خانه در فضای پر از صفا و صمیمیت ، همبستگی و همدلی حلقه زدند و این بار هم به سلسلهُ بر نامه های قبلی از شخصیت معذز و یکی از مشروطه خواهان دوره امانیه جناب محترم الحاج "نورزی" که فعلا در شهرونکوور کا نادا زندگی دارد و همچنان تجلیل و گرامی داشت از نودو یکمین سالروز استرداد استقلال کشور ما افغانستان عزیزرا با شور شعف فراوان بر گذارنمودند.

محفل طبق اطلاع قبلی ساعت٣۰/٩ شام شنبه به گردانندگی استاد گرامی  جناب محمد اسحق " ثنا" آغاز بعد از اینکه جناب شان حاضرین را خوش آمدید و خیر مقدم گفته نودو یکمین سال روز استرداد استقلال کشور را به همه حاضرین شاد باش عرض نمودند.

شایان ذکر است که بعدآ محترم مجید " قیام " رُیس خانه ُ فرهنگی "مولانا" ضمن اینکه یکبار دیگر تشریف آوری مهمانان ، دوستداران وعلاقمندان حضرت مولانا را خوش آمدید گفته ، مطلبی را که در باره استقلال کشور نوشته بود و از جان بازی هاو قهرمانی های  راه آزادی و نیاکان ما که چطور متجاوزین و اشغال گران را از پا در انداختند و آزادی کشور را بدست آوردند ، صحبت کرد . همچنان مصاحبه یی را که یکروز قبل با جناب الحاج "نورزی " در مورد خاطرات و باز دیدش با  اعلیضرت شاه امان الله خان غازی که اوخود  در آن زمان متعلم مکتب بوده ودر جریان یکی از امتحاناتش که  با شاه مان الله خان صحبت نموده بود تواُم با زندگینامه و فعاایت های فرهنگی شان انجام داده بود به خوانش گرفت. از اینکه جناب" نورزی" نسبت کهولت سن نتوانستند در محفل شرکت نمایند سلام های و تمنیات نیک شان را به همه دوستان و فرهنگیان خانهُ فرهنگی "مولانا" و تمام مردم افغانستان توسط محترم مجید "قیام " وسیله شدند که حاضرین محفل با علاقمندی و دلچسپی فراوان آنرا استماع نمودند.

همچنان ، محترم شفیقه جان " نورزی " صبیه الحاج محمد کبیر "نورزی" و مسووول "مجله نشریه زن"  چاپ شهر ونکوور  رشته سخن را بدست گرفته در حالیکه سلام ها و احترامات پدر گرامی اش  را به حاضرین رسانیداز رهبری و تمام اعضای خانه ُ فرهنگی " مولانا"  نسبت به ارج گزاری  از پدرش و همچنان از تمام شخصیت های فرهنگی ، ادبی و هنری کشور چه در قید حیات هستند و یا با رفتگان پیوسته اند ، ستوده و ابرازسپاسگزاری و امتنان نمود و از محبت ها و مهربانی های پدربزرگوارش که در رهنمایی و تربیه اولاد های خود در امر آموزش و پرورش انجام داده قدردانی و یاد دانی نمود. 

بعدآ  مطابق به سناریوی ترتیب شد شعرا گرامی هر یک محترم جناب  محمد بشیر " رحیمی" ، جناب  مولانا محمد کبیر "فرخاری "جناب محترم نجیب "بهروش" ، شاعر همزبان ایرانی محترم  صبا " تبار" سروده های زیبای شان را که در ارتباط به استرداد استقلال و به استقبال از یکی از اشعار حضرت "حافظ" و شعری  زیبای  به نام"کودک افغان" به ترتیب دکلمه نمودند . باید گفت در  اثنای که  شعرا محترم اشعار شان را به دکلمه میگرفتند محترم مجید"قیام" با نواختن صدای دلکش  رباب فضای محفل را رنگینی خاص میبخشید   که به گرمی محفل افزوده و با کف زدن های مملو از محبت حاضرین استقبال شد.

هکذا ، جناب محترم م.ب "فاضلی"یکتن از دوستداران حضرت مولانا در ادامه صحبت های قبلی اش یکی از قصه های مثنوی معنوی را تحت نام " طوطی و بقال" قراُت و به تحلیل گرفت و ادامه این بحث زیبا را در بر نامه ُ بعدی وعده کرد.

قابل ذکر است ، که جناب محترم بهرام "حیدری " یکتن از دانشمندان همزبان ایرانی ما چون سایر شبهای دگر در باره  ادب و معنویت صحبت مفصل نموده و مثال های زیاد  از مثنوی معنوی را یاد دانی  و اشعار از غزلیات دیوان کبیر مولوی  را به دکلمه گرفت که بسیار آموزنده و دلچسپ بود .

همچنان ، در جریان پروگرام کتاب مجموعه ُ شعری بنام" نوای غربت"از شعرا خانه ُ فرهنگی"مولانا"و شهرونکوور که به دو زبان  دری و پشتو که در این تازگی ها به همت محترم مجید " قیام" رُیس خانه ُ فرهنگی"مولانا"و جمع از اعضا این خانه اقبال چاپ یافته  به صورت رایگان به حاضرین محفل توزیع گردید که همه حاضرین محفل از این اقدام محترم "قیام" ابراز قدر دانی و خرسندی نمودند. همچنان محترم  "قیام " وعده داد تا به همه دوستان و فرهنگیان بیرون از  کانادا نیز طور رایگان این مجموعه را  ارسال بدارند.

طبق بر نامه های قبلی در بخش اخیر پروگرام که به موسیقی غزل اختصاص یافته بود گرامیان هر یک محترم مجید"قیام" ، محترم حامد "یعقوبی" و محترم رامین "باختری" در حالیکه در نواختن طبله محترم متین "قیام " و محترم ادریس "احمد" ایشان را همراهی مینمودند ، غزل های واهنگ های دلنشین  به آواز گیرا خود ها تقدیم احضار گرامی کردند که با کف زدن های ممتد استقبال و بدرقه گردیدند.  همچنان غذاهای لذیذ و خوش مزه یی که توسط فامیل "قیام " ومحترم شفیقه جان "نورزی تهیه شده بود صرف گردید. و در اخیر برای خوشی همه انسان های کره زمین و خیر و برکت و تامین صلع سرا سری جهان اتحاف  دعا صورت گرفت . بر نامه احوالی ساعت ٣شب در یک فضای پر از شادی و محبت پایان یافت

شهر ونکوور –کانادا

۲١اگست۲۰١۰

 


August 24th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها